Hilangnye ciri-ciri dan perasaan seorang doktor

Assalamualaikum..

Pagi-pagi morning tadi aku ade call sorang kawan aku ni,saje nak borak-borak,tanye khabar..
Call pagi tadi buat aku tak senang duduk sampai sekarang..
Sebabnya..? ha ni lah antare dialog aku dengan die..

Flashback.........

Aku            : Hello assalamualaikum,tengah buat pe tu?
Kawan aku : Waalaikumsalam,tengah on the way pergi hospital..
Aku            : Owh,kenape pergi hospital?
Kawan aku : Saye baru lepas accident tadi..
Aku            : Ha? lagi? cedera teruk ke? (baru ni die ade accident jugak tapi tak de cedera ape-ape)
Kawan aku : Aah,accident lagi,kali ni cedera.dah takdir...

  *Salute kat die,sebab dalam cedera tahan sakit tu still jawab call and tak ade nada macam orang sakit pun..

Aku             : Ape je yang cedera? Teruk ke?
Kawan aku  : 1 jari tangan kiri patah,kaki luke,and belakang pun luke.Ni pergi kawan hantar pergi hospital..

Aku : Ha?? Patah?? Aduii macam mane ni, (arrgghhh aku rase macam nak lari keliling rumah...)

Kawan aku   : Ha tu lah,dah terlari kedudukan die dah ni..Tadi kene himpit dengan kereta,saye nak potong,tapi kereta tu nak belok,tu yang berlanggar.
Aku                  :  Owh macam tu,tak ape lah pergi hospital dulu,nanti cerita lagi ye..jage diri taw..
Kawan aku       :  Ok,thank you..

So perbualan antare aku dan die tibe-tibe buat aku jadi anxious,tak senang duduk kot aku..actually aku tak berapa faham macam mane incident tu boleh jadi,tapi sebabkan orang tengah sakit,malas nak tanye banyak,biar die settle dengan hospital dulu,baru aku tanya bila aku jumpa die nanti..

Aku rase tak senang duduk bukan je sebab risaukan kawan aku tu,tapi aku rase ngeri bile die cerita jadi die patah,tak taw la sebab ape,tengok orang yang cedera parah pun aku dah ngeri jugak sekarang ni..padahal dulu aku ok je (lagi pun dulu aku memang minat and berhasrat sangat-sangat nak jadi doktor..).Dulu aku ok je tengok macam-macam jenis surgery kat cerite Medik TV yang pernah disiarkan kat TV3 beberapa tahun yang lepas...(memang aku sorang je yang tengok cerite ni kat rumah :P ) dari rancangan Medik TV tu,aku taw macam-macam jenis penyakit,punce penyakit tu,macam mane nak elak penyakit tu,and macam mane nak rawat die.

Ni lah rupe logo Medik TV tu,sekarang dah tak ade dah..

So actually walaupun sekarang aku dah bertukar field dari perancangan awalnya nak sambung Medik tapi beralih ke bidang IT,aku rase tak rugi pun aku belajar dengan dalam tentang dunia perubatan tu dulu,even sekarang pun kadang-kadang buat research jugak pasal cara cegah penyakit tu,penyakit ni,so at least ade basic sikit-sikit pun kire ok la kan walaupun beberape ciri-ciri doktor,iaitu sanggup berhadapan dengan ape je situasi pesakit dah tak ade lagi kat aku..Tapi best je sebenarnya belajar banyak perkare ni..betul tak?

Haa nak taw ape  antare ciri-ciri yang kene ade pada seorang doktor,
tengok kat bawah ni..

  • Perihatin terhadap manusia tentang masalah mereka, keperluan serta kesusahan mereka;
  • Mempunyai sifat balas kasihan, berakal, bertenaga, sabar dan tabah;
  • Mempunyai pegangan kukuh akan prinsip-prinsip sains dan penggunaan mereka dalam masalah perubatan;
  • Mempunyai kemahiran pemerhatian dan analisis;
  • Mempunyai emosi yang stabil dan berkebolehan untuk membuat keputusan dalam waktu kecemasan;
  • Sihat tubuh badan, kebolehan mental dan stamina fizikal
  • Boleh menghadapi perubahan mengejut dari rutin kepada krisis dan sebaliknya;
  • Berkemahiran berkomunikasi;
  • Sentiasa ingin tahu tentang bagaimana ubat-ubatan boleh memperbaiki hidup,
  • Kemahiran dalam kebolehan pengurusan
p/s : Untuk siape-siape yang berhasrat nak jadi doktor kepade pesakit,teruskan lah sebab 

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.